۱۳۸۹ تیر ۵, شنبه

مانانیستانی از سوی شبکه جهانی مدافع حقوق کارتونیست‌ها برنده نشان شجاعت سال ۲۰۱۰ شد.






چهار سال پیش بود که چاپ کارتون «سوسک» مانا نیستانی در بخش کودکان «ایران جمعه» منتهی به یکی از گسترده‌ترین اعتراضات قومی در ایران شد. با وجود اینکه این طراح هر گونه نیت تبعیض‌آمیز نسبت به ترک‌های ایرانی را در کارش رد کرده بود، اما انتشار کار در روزنامه دولت دلایل و شاید بهانه‌های لازم را به فعالان استان‌های شمال غرب ایران برای یک اعتراض بزرگ فراهم کرد.

مانا، که به واسطه این سو تفاهم به زندان افتاد و بعد از آزادی موقت، مجبور شد در فرصت پیش آمده از ایران خارج شود، اینک سال‌هاست در تبعید به سر می‌برد. اما تبعید مانع ادامه فعالیت‌های مانا به عنوان یک کارتونیست نشد و کارهای چشمگیرش او را بدل به یکی از تاثیرگذارترین کارتونیست های ایرانی در عرصه رسانه‌ای کرده است.

به خاطر تداوم حضور و در عین حال، تحمل فشارهای ناشی از کار حرفه‌ای‌اش از سال ۲۰۰۶، نیستانی از سوی شبکه جهانی مدافع حقوق کارتونیست‌ها برنده نشان شجاعت سال ۲۰۱۰ شد.


از نکاتی که باعث شد نیستانی برنده امسال باشد، تلاشش برای رفع سو تفاهم چهارساله بوده که در متنی که برای پذیرش این نشان فرستاده، به این مساله اشاره کرده است. مانا جایزه‌اش را به اقوام مختلف ایرانی تقدیم کرده است.


مانا نیستانی معتقد است که روشنفکران ایرانی، ایران را تنها تهران و چند شهر بزرگ می‌دانند و به مسائل جاری درباره شهرهای دیگر و اقوام ایرانی بی‌توجه هستند و این مساله باید تغییر کند. نیستانی می‌گوید که از هر فرصتی که می‌تواند استفاده می‌کند تا توجه را به قومیت‌ها معطوف کند.


چند نمونه از کاریکاتور های زیبا و پر محتوای مانا را با هم می بینیم:

امید



ریگ



                                                                         چاه حماقت

هیچ نظری موجود نیست:

نوشتن

گفت:
-مي نويسي؟
از گذشته يا حال؟
گفتم :
-مي نويسم.
از هميشه
تا مرز محال.

دنبال کننده ها

برچسب‌ها


شاعرانه-((شمع))

طنین منجمد رویا
مخوانم
به بیداری
مخواه
برخیزم
باردیگر عاشق و سر فراز
بخندم بر مرگ
من
تا بوسه نور بر برگ های نجیب شمعدانی
گریسته ام .
دیگر
تمام شده ام .
عزیزم!